Wat zijn de meest voorkomende reclame missers?
Reclame missers zijn alledaags. Ze komen voor bij kleine en grote bedrijven. Van het invullen van advertenties tot aan het aankopen en uitdelen van promotiematerialen, give-aways en premiums. Sommige fouten kunnen toegeschreven worden aan pech, maar bij de meeste is het toch een gebrek aan voorbereiding, onderzoek en uitvoering. Wij nemen je mee langs de meest voorkomende reclame missers.
1. Spelfouten die tot ergernis lijden
Vergeten letters, te veel woorden, omgedraaide letters. Je kunt ze overal tegenkomen, zoals in flyers, folders, website, advertenties, vacatures, marktplaatsen, billboards en ga zo maar door. De ene fout heeft grotere gevolgen dan de andere. Veel mensen ergeren zich daar aan en het kan de klant zelfs doen besluiten om verderop te kijken. Een dubbelcheck is daarom nooit overbodig en zelfs cruciaal.
2. Niet kiezen van een (goede) doelgroep
Er zijn overigens ook genoeg bedrijven en organisaties die vergeten de doelgroep van de campagne te kiezen. Soms is er wel een doelgroep gekozen, maar blijkt dit niet de juiste. Kies je geen doelgroep of de verkeerde doelgroep, dan komt de reclame bij de verkeerde personen terecht en zal deze niet converteren tot een sale. Binnen een goede doelgroep zitten mensen met dezelfde behoeftes. Speel goed in op de behoeftes van deze doelgroep, want ze zijn allemaal opzoek naar ongeveer dezelfde voordelen of producten.
3. Reclame campagne zonder call-to-action
Een advertentie moet mensen aanzetten tot een actie. Of dat nu het plaatsen van een bestelling is, het meedoen aan een winactie of een ander doel wat je hebt gesteld. Door mensen op te roepen om ergens op te klikken kun je de conversie van je advertentie verhogen. Een ‘klik hier om te bestellen’ kan het verschil maken! Vergeet je de call-to-action? Dan gaat dit ten koste van de conversie.
4. Overvloed aan informatie willen communiceren
Wanneer een bedrijf teveel informatie wil communiceren in één advertentie dan maken ze een van de meest voorkomende fouten: overbelasting van hun publiek. Bedrijven willen teveel informatie kwijt, zoals een logo, de locatie, de website, de slogan, de lijst met services, het telefoonnummer, sociale media kanalen en een bedrijfsomschrijving. Teveel informatie wordt vaak niet begrepen, wat resulteert in een verloren actie. Communiceer alleen noodzakelijk informatie voor een call-to-action.
5. Te weinig promotieartikelen bestellen
Wij zeggen altijd: je kan maar beter te veel dan te weinig promotiematerialen bestellen bij Promoboer. Het is vaak lastig inschatten hoeveel artikelen er nodig zijn om iedere beursbezoeker van een give-away te voorzien. Maak het jezelf makkelijker door bijvoorbeeld ‘tijdloze’ give-aways weg te geven. Tijdloos? Ja, een give-away zonder datum en met alleen een logo van uw bedrijf. Als u de aankomende beursdeelname give-aways overhoudt, dan kunt u deze later weer gebruiken. Een te kort aan weggevertjes bij je beursstand is een gemiste kans om je naamsbekendheid te vergroten.