Digital signage als onderdeel van je marketing communicatie strategie

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is afgeleid van de term broadcasting. Zoals je misschien al weet, staat broadcasting voor het breed uitzenden richting een groot publiek. Hier vallen TV-programma’s bijvoorbeeld onder. Het Engelse woord ‘narrow’ staat voor ‘klein’ of ‘dichtbij’. Narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, wil dus zeggen dat de boodschap wordt uitgezonden op een bepaalde plaats en naar een klein publiek die vaak specifiek wordt uitgekozen. Dit gebeurt dan ook grotendeels met beeldschermen en is een vervanger van de posters en borden.De term narrowcasting wordt vooral in Nederland gebruikt, internationaal staat het bekend als digital signage.

Deze vorm van uitzenden op kleine schaal wordt in veel verschillende branches gebruikt. Denk aan vliegvelden en treinstations, waar het wordt ingezet om aankomst- en vertrektijden weer te geven, en aan de entertainmentbranche zoals casino’s, waar de schermen worden gebruikt om spanning en sfeer te creëren.

Narrowcasting voor interne en externe communicatie

Grotere betrokkenheid bij je medewerkers creëren kan een intern communicatiedoel zijn. Dit kun je bereiken door het uitzenden van bepaalde boodschappen op digitale schermen. Je kunt je nodige informatie op een visueel aantrekkelijke wijze op locaties plaatsen waar veel medewerkers komen. Hierdoor vang je meteen de aandacht van de meeste mensen. Ze lezen de boodschap die op het scherm wordt weergegeven vaker zonder dat het op een gedwongen manier gebeurt. Een aantal voorbeelden van hoe je deze techniek kunt inzetten voor interne communicatie staan hieronder voor je op een rijtje:

  • Het onder de aandacht brengen van nieuwe openstaande vacatures
  • Het weergeven van KPI’s
  • Informeren over jubilea en verjaardagen
  • Het introduceren van nieuwe medewerkers
  • Het weergeven van nieuwe productinformatie
  • Het weergeven van interne mededelingen en andere belangrijke zaken

Voor externe communicatie wordt de techniek veel ingezet voor reclame-uitingen. Je brengt de nieuwe collectie of bijvoorbeeld de nieuwe openingstijden op deze manier eenvoudig onder de aandacht bij jouw doelgroep. Een informatiewijzer als display naast bijvoorbeeld meeting-ruimtes of een persoonlijk welkomstbericht voor bezoekers bij binnenkomst zijn slechts een paar van de vele mogelijkheden van narrowcasting. Ook een digitale menukaartis een van de mogelijkheden. Zo vervang je die saaie borden door aantrekkelijke schermen en geef je je restaurant of café een moderne look.

Project

Je stelt je bij wat filmpjes op een scherm niet zo veel voor. Je moet een narrowcasting-project namelijk goed voorbereiden, en daar komt vaak een communicatieplan bij kijken. Voor starters binnen narrowcasting staan alle zaken en details waarop je moet letten bij het starten van zo’n project beschreven in de Digital Signage Wijzer 2020. En wat nog handiger is, is dat alle valkuilen waar organisaties mee te maken kunnen hebben tijdens zo’n project er ook in staan beschreven. Belangrijk om in de gaten te houden als je een narrowcast-project start is het Return Of Investment, ook wel beken als het ROI. Hierover vindt je ook informatie terug in de wijzer.

Soft- en hardware

Het begrip bestaat uit twee componenten. Het softwarecomponent en het hardwarecomponent. De digitale schermen waar op de inhoud wordt weergegeven, zoals LCD-, plasma, en LED-schermen, vormen het hardwarecomponent. De programma’s en planning die nodig is om de inhoud weer te geven vormt het softwarecomponent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *