Terugbetaling bij online winkelen

Webwinkels betalen klanten bij retourzendingen te laat, onvolledig of soms helemaal niets terug. Naar schatting worden consumenten hierdoor voor 12 miljoen per jaar gedupeerd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Om dit uit te zoeken werden er 675 artikelen gekocht bij ruim tweehonderd populaire webshops. Bij iedere webshop werden er door de Consumentenbond drie artikelen gekocht. Alle artikelen werden binnen veertien dagen teruggestuurd, doe je dit namelijk binnen veertien dagen, dan zijn webwinkels verplicht de kosten terug te betalen. De resultaten waren niet al te best, bij 36 procent van de webshops werden de verzendkosten bij minimaal één van de artikelen niet terugbetaald. Bij één op de vijf webshops werd bij alle drie de artikelen niks terugbetaald. Van het aankoopbedrag werd bij een derde van de webshops de bestelling te laat terugbetaald, bij één duurde het zelfs 115 dagen.

Dit onderzoek is voor het vierde jaar op rij uitgevoerd. Ook vorig jaar bleken veel webshops niet in orde te zijn als het gaat om terug betalen, terwijl er wel beloofd was dat het in de toekomst zou verbeteren. Het aantal winkels die op tijd terugbetaald is juist achteruit gegaan. De toezichthouder Autoriteit Consument en Markt heeft dit jaar meerdere boetes uitgedeeld wegens het overtreden van de regels over het terugbetalen. Er is zelfs één winkel die een boete van een half miljoen euro kreeg omdat die de regels overtrad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *