SEO is een afkorting welke staat voor de Engelstalige afkorting Search Engine Optimization. In Nederland spreken we ook wel van zoekmachine optimalisatie.
Met zoekmachine optimalisatie zorgen we ervoor dat een website goed in zoekmachines (met name Google) gevonden worden. SEO kan je zien als onderdeel van marketing als groter geheel. Het is één van de kanalen om de potentiële klanten te bereiken. Omdat tegenwoordig vrijwel iedere consument ook online te vinden is heeft SEO een belangrijke positie ingenomen in de marketingmix.
Wat is SEO?
SEO zijn de technieken welke je inzet om een website goed vindbaar te maken en hoog te krijgen in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. De organische zoekresultaten zijn de gratis zoekresultaten van de zoekmachine.
De betaalde zoekresultaten van de zoekmachine worden aangeduid als SEA wat Search Engine Advertising betekend (adverteren in de zoekmachine).
Hoe gaat SEO in zijn werk?
Als we in Nederland aan SEO doen dan zijn eigenlijk alle technieken en werkzaamheden gericht op het verbeteren van de positie in Google. Dit omdat Google in Nederland verreweg de marktleider is. Ruim 95% van de mensen gebruikt Google als zoekmachine.
Om een website hoog in Google te krijgen is het belangrijk om te weten hoe Google de volgorde van websites bepaald. Dit doet Google aan de hand van een algoritme. Hoe dit algoritme precies in elkaar zit is geheim. Maar door dingen uit te proberen heeft de SEO gemeenschap een aardig inzicht verkregen in de werking van dit algoritme.
Omdat het algoritme van Google constant veranderd is het voor mensen die zich met SEO bezig houden zaak om mee te veranderen.
Naar schatting bestaat het Google algoritme uit ca. 200 factoren. Gelukkig zijn er maar een paar factoren welke verreweg de zwaarste weging hebben. Hierdoor kunnen we een website al hoog in Google krijgen door ons te richten op deze factoren.
De belangrijkste ranking factoren voor Google zijn backlinks en content.
Backlinks
Backlinks zijn de hyperlinks op website van derden welke naar onze website linken. Google ziet dit als stemmen voor een website. Hoe meer stemmen een website heeft des te beter. Ook wie de stem geeft is belangrijk. De stem van een website met hoge autoriteit (bijvoorbeeld de website van een universiteit) heeft meer weging dan een link van een website welke onbelangrijk is.
We kunnen een website dus hoger in Google krijgen door er voor te zorgen dat er veel andere websites naar deze website linken. Dit wordt linkbuilding genoemd.
Content
Content is tekst. Aan de hand van de teksten op een webpagina kan Google bepalen waar deze pagina overgaat en of deze relevant is voor een bepaalde zoekopdracht.
Google bekijkt of de content op een webpagina wel antwoord geeft op de vraag van de zoeker. Hoe beter een webpagina antwoord geeft op een vraag hoe hoger de content gewaardeerd zal worden door Google.
Het schrijven van content is dan ook een belangrijk onderdeel van SEO. Je kan nog zoveel linkjes naar een webpagina hebben, zonder goede content zal deze pagina nooit echt hoog in Google komen.
Technische SEO
Naast backlinks en content zijn er nog een aantal technische factoren welke belangrijk zijn voor SEO. Door ervoor te zorgen dat deze technische factoren op orde zijn kan de ranking van een website verbeteren.
Misschien wel de belangrijkste technische factor voor een website is dat deze responsive zal moeten zijn. Een responsive website past zich aan, aan het scherm van de gebruiker. Of iemand de website nu met een desktop computer, tablet of smartphone bezoekt, deze website zal altijd prettig leesbaar én bedienbaar moeten zijn.
Google heeft als doelstelling haar zoekmachine gebruikers een prettige gebruikerservaring geven. Dat doet Google onder andere door haar bezoekers door te sturen naar een website welke responsive is. Hierdoor hebben responsive websites een streepje voor in Google.
Binnen deze gebruikerservaring vindt Google het ook belangrijk dat haar gebruikers door gestuurd worden naar een website welke veilig is. Veilige websites zijn websites welke gebruik maken van HTTPS. HTTPS sites hebben in Google dan ook een streepje voor op sites welke dit niet zijn.
Indien een website alleen nog maar bereikbaar is via http dan kan de ranking eenvoudig worden verbeterd door over te gaan op HTTPS. Hierbij zal er wel aan gedacht moeten worden dat al het http verkeer wordt omgeleid (door middel van een redirect) naar de HTTPS versie van de website.
Een andere technische factor welke belangrijk is voor SEO is de laadtijd van een website. Ook dit heeft weer te maken met die goede gebruikerservaring. Een website zal vlot moeten laden zodat de bezoeker niet gefrustreerd raakt. Het streven is om een website binnen 2 seconden te laden. Als dit langer gaat duren dan kan dit ten koste gaan van de ranking in Google.
Met SEO wordt het geheel van de activiteiten bedoeld om een website hoger in Google te krijgen. Deze activiteiten kunnen door één persoon worden gedaan. Deze persoon zal dan allround kennis moeten hebben. Van het schrijven van teksten tot het sneller laten laden van de website.
Bij veel grotere bedrijven worden de verschillende onderdelen gedaan door specialisten uit verschillende disciplines. Er is dan een persoon of team verantwoordelijk voor het optimaliseren van de website. Deze persoon of team stuurt dan mensen uit verschillende disciplines aan om de website zo hoog mogelijk in Google te krijgen.