Het tevreden houden van klanten doe je zo!

Het tevreden houden en behouden van klanten is erg belangrijk en goedkoper dan nieuwe klanten werven. Het behouden van een klant gebeurt niet door bestellingen op tijd te leveren of een goede onderlinge communicatie te hebben. Dat wordt namelijk al van jouw bedrijf verwacht. Relatiemanagement is daarom erg belangrijk en dwingt je om na te denken over hoe je omgaat met jouw klanten. Eén van de meest belangrijke manier is om relatiegeschenken te geven. In dit artikel geven we twee voorbeelden van goede relatiegeschenken.

1. Inspelen op nationale feestdagen

De makkelijkste en meest toegankelijke manier om relatiegeschenk te geven is door in te spelen op de nationale feestdagen. Denk hierbij aan kleine originele kerstgeschenken zoals een kerstboom in een buisje. Dit is natuurlijk geen functioneel relatiegeschenk, maar de klant weet wel dat jij aan hem denkt. Wil je nog een stapje verder gaan? Geef dan een relatiegeschenk waar de klant ook daadwerkelijk iets aan heeft en zal gebruiken. Hierbij kun je denken aan een solar charger of paraplu’s.

Naast kerst kun je ook inspelen op andere feestdagen zoals Pasen en Sinterklaas met paasgeschenken zoals een chocoladepaashaas of een zak strooigoed. Het is belangrijk je nagaat aan welke klanten relatiegeschenken geeft. De ene klant zit niet te wachten op een presentje met Sinterklaas terwijl een andere klant het juist heel leuk kan vinden. Maak daarom een overzicht waarop staat welke klanten relatiegeschenken met de bijbehorende reden.

2. Inspelen op trends

Naast het inspelen op feestdagen kun je ook inspelen op trends. Dit kunnen trends op verschillende gebieden zijn en zullen verschillen per branche. Daarom geven we nu een voordehand liggend en laagdrempelig voorbeeld; de fidget spinner. De kleine gadget die stress zou verminderen en je focus verbetert. Laat de bovenkant met het bedrijfslogo bedrukken en je hebt een leuk geschenkje. Een andere trend van het afgelopen jaar is de waterfles met fruit infuser.

Denk erover na of het geschenk past bij de relatie die u met de klant heeft. Geeft je een geschenk met een te hoge waarde? Dan kan dit ook juist het vertrouwen beschadigen. Geef je een fles wijn? Dan is de klant waarschijnlijk al snel vergeten van wie de fles afkomstig was. Geef je een notitieblok met het logo van jouw bedrijf erop bedrukt? Dan ben je niet origineel maar ligt het notitieblok waarschijnlijk wel een aantal weken op het bureau van de klant.

Zet jij nog geen relatiegeschenken in om de relatie met je klanten te onderhouden? Begin dan eens met het maken van een overzicht van jouw klanten en ga na welke momenten jij kunt gebruiken om een relatiegeschenk te sturen. We raden je dan aan om je in te lezen in relatiemanagement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *