Facebook is de werelds grootste sociale netwerk. Aantrekkelijk is het dus zeker voor de bedrijven. Voor de meeste ondernemers was Facebook eerst niet een platform om zakelijk actief bezig te zijn. Maar meer iets voor met de familie. Tegenwoordig merken steeds meer bedrijven dat Facebook wel degelijk effect kan hebben. Maar hoe en waarom zou je van Facebook gebruik maken voor je bedrijf?
Met 1,55 miljard gebruikers is Facebook de grootste speler op het platform. Met 9,4 miljoen gebruikers in Nederland op Facebook. Daarmee heeft Facebook een groot bereik en met de cijfers kan je precies goed volgen wat de effecten zijn van je acties. Met de gebruikersdata die Facebook over de jaren heen heeft verzameld van zijn gebruikersgroep kun je erg gericht advertenties laten zien om bepaalde acties, op en buiten het platform, uit te lokken. Daarmee probeert Facebook ervoor te zorgen dat gebruikers op het platform relevantere advertenties te zien krijgen. Als bedrijf is het dus belangrijk om te weten wie je doelgroep is.
Omdat je specifiek op de doelgroep kan richten, is het belangrijk om te weten wat zij leuk vinden en hoe je hun interesse opwekt. Zo krijg je hun aandacht en die aandacht zorgt voor likes, comments en shares. dan wordt je update aan veel meer mensen getoond. Het is dus uiterst belangrijk voor het succes van je Facebook marketingstrategie om updates te plaatsen die veel reacties genereren en reageer soms op de reacties, dat zorgt weer voor veel interactie. Daardoor word je naamsbekendheid ook groter en vervolgens kan je ook meten hoeveel bezoekers je hebt gehad en hoeveel er daadwerkelijk gebruik willen maken van het product of dienst.