astrid-mamoet

Verbeter de relatie met je klanten met deze 3 tips

Een klantenbestand opbouwen kan erg veel tijd en moeite kosten. Het is dus van belang dat je huidige klanten, diensten of producten bij je blijven afnemen. Een goede klantrelatie is daarbij noodzakelijk, ook al is er iets misgegaan in het verleden dan kan er altijd voor verbetering worden gezorgd. Hoe je de relatie met je klanten verbeterd? Leer er snel meer over met onderstaande tips!

1. Relatiegeschenken

Het contact met de klant staat voorop, dit moet in de basis goed zijn. Denk hierbij aan snelle reacties, een professionele manier van telefoneren en e-mailen en de openheid van communiceren. Met relatiegeschenken kan je een klant laten zien dat jij ze waardeert en blijf je goed in het geheugen van de klant. Denk bijvoorbeeld aan paraplu bedrukken, een usb met de naam van je bedrijf of een set luxe pennen. Relatiegeschenken zijn een vorm van waardering en kunnen meehelpen aan de relatie met klanten.

2. Tevredenheid voorop stellen

Om je klantrelatie te verbeteren moet de tevredenheid van de klanten worden gepeild en nagestreefd worden. Het is van noodzaak om open te staan voor feedback van klanten. Zo voelen zij ook een open sfeer en kan je er als bedrijf veel van leren. Door je open te stellen voor feedback weet je precies hoe de relatie met een klant op dat moment is. Van daaruit kan het enkel en alleen verbeterd worden en hoeft er niet gegist te worden naar mogelijke problemen en obstakels die een geode klantrelatie in de weg staan. Denk dus ook aan het toetsen van klanttevredenheid, waarbij klanten enkele vragen moeten beantwoorden zodat jij een beter beeld hebt van de huidige verhoudingen. Klanttevredenheid kan een bedrijf laten groeien, want de mening van twee klanten kan de mening van een veel grotere groep zijn.

3. Vertrouwen en loyaliteit

Centraal in een goede klantrelatie zijn vertrouwen en loyaliteit. Bij het ontbreken hiervan zal een klant na een eerste of tweede aankoop niet meer terugkomen voor meer. Mocht er iets mis zijn gegaan met het vertrouwen, doe er dan alles aan om te bewijzen dat je een klacht serieus hebt genomen. Of geef toe dat het mis is gegaan en jij je als bedrijf graag van een betere kant laat zien. Zorg voor een professionele aanpak van contact zoeken en communiceren, dit kan al voor vertrouwen zorgen. Men heeft het idee dat je weet waar je het over hebt en durft een klantrelatie met je aan te gaan. Daarnaast is loyaliteit belangrijk, als een klant blijft terugkeren mag er wat terug worden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan een speciale loyaliteitskorting of andere manieren om je klanten te laten zien dat jij net zo loyaal aan ze bent, als zij bij jou. Kom dus ook verwachtingen na en zorg dat je klanten weten waar zij aan toe zijn en waar ze op kunnen rekenen wanneer zij zaken met jouw bedrijf doen. Blijf vooral open en eerlijk, dit word te alle tijden gewaardeerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *