Het is iets dat bij lang niet alle bedrijven een vast onderdeel binnen de werkzaamheden is en dat is zonde. Want de voortgang van je medewerkers is een van de belangrijkste onderdelen voor de toekomst van jouw bedrijf. Niet alleen zorgt het voor blije medewerkers die zich gewaardeerd voelen, maar ook zorgt de kennis van die werknemers weer voor meer innovatie bij je bedrijf zelf. Wij geven verschillende manieren om hiervoor te zorgen en waarom dit belangrijk is.
Het bijhouden van de voortgang
Hoe zorg je er het beste voor dat de ontwikkeling van je medewerkers op de juiste manier wordt bijgehouden? Dat is niet altijd even makkelijk. Ten eerste is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat er periodiek afspraken staan om gesprekken te voeren met je werknemers. Ook dit is iets wat er snel bij in kan schieten en daarom is het dus belangrijk om alles direct en meteen in te plannen. Dan weet je zeker dat alles ook op de juiste manier zal verlopen.
Software gebruiken voor competentiemanagement
Gebruik hier een systeem voor dat werkt binnen jouw bedrijf. Alles wat voor jou als voor je medewerkers belangrijk is kan hier dan vervolgens ook overzichtelijk in worden bijgehouden. Het beste kun je goede software voor competentiemanagement gebruik. De software voor competentiemanagement van AFAS is hier een perfect voorbeeld van. Veel processen die anders lastig of moeilijk zijn worden op deze manier ontzettend makkelijk gemaakt.
Lange termijn plannen met je werknemers
Wat verder ontzettend belangrijk is, is om naar de lange termijn te kijken met je werknemers. Waar willen zij precies naartoe en hoe zien zij hun toekomst voor zich binnen jouw bedrijf. Voor de lange termijn kan er dan namelijk een goede planning worden gemaakt met hoe hun wensen het beste aansluiten bij het bedrijf voor de lange termijn. Werknemers die in de toekomst met het bedrijf mee kunnen willen, die willen zelf ook dat het bedrijf zo hard mogelijk groeit, want daar hebben ze zelf ook profijt van. En doordat deze mensen zichzelf willen ontwikkelen, helpen zij ook om het bedrijf verder te ontwikkelen.
Wat je werknemers op de lange termijn willen is iets om je op te focussen bij de periodieke gesprekken en die kan dan weer worden vastgelegd en bijgehouden in de software waar je binnen jouw bedrijf gebruik van maakt. Lees hier meer over het strategisch lange termijn plannen.