pexels-photo-2376190

Hoe kun je inspelen op onbewust koopgedrag?

Inmiddels is er een duidelijk onderscheid tussen online winkelen en offline winkelen. Inspelen op het onbewust koopgedrag is echter nog steeds mogelijk. Online werkt het alleen net even anders dan bij een fysieke winkel, hoewel er wel een aantal overeenkomsten zijn. Daar komt namelijk instore marketing bij kijken. We geven een aantal tips hoe je met instore marketing beter op het onbewuste koopgedrag kunt inspelen.

Verdeel de winkel in categorieën

Door de winkel in te delen in enkele categorieën kan je de klant helpen sneller een keuze te maken. Wat niet alleen de kans op een aankoop vergroot, maar ook de klant sneller tevreden stelt. Het zorgt er onder andere voor dat er minder gezocht hoeft te worden, waardoor de focus sneller op het product gaat. Heb je meerdere producten die onder dezelfde categorie vallen? Zorg er dan voor dat er een subcategorie wordt gemaakt.

Voorkom keuzestress

Veel winkels hebben het idee dat er ruimte tekort in de winkel is omdat ze niet alles kunnen presenteren. Het is namelijk niet altijd goed om de klant veel keuzes te geven. Het kan namelijk ook zorgen voor keuzestress. Door het assortiment juist wat te verkleinen kan verwarring en keuzestress bij de potentiële klant worden voorkomen. Zo zorgt het verkleinen van het assortiment in veel gevallen juist voor meer verkoop.

Plaats de belangrijkste producten centraal

Zijn er een aantal producten die goed verkopen en waar je tevens ook nog veel geld aan kan verdienen? Zorg er dan voor dat deze producten centraal in de winkel worden geplaatst. Wellicht kun je deze met visual merchandising wat extra onder de aandacht brengen, zodat de klanten als het ware naar deze producten worden toegetrokken. De klant moet namelijk binnen een aantal seconden beslissen of ze dit product wel of niet kopen.

Meer weten over inspelen op de consument

Ben je benieuwd naar meerdere manieren waarop je op de consument kunt inspelen. Verdiep je dan bijvoorbeeld eens in een zakelijk blog of een blog van expert op het gebied van marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *